Sunday 26 January 2014

MINYAK IKAN TERBAIK-OMEGA GUARD SHAKLEE

KEPENTINGAN MINYAK IKAN DALAM OMEGA GUARD SHAKLEE 

Ramai dikalangan masyarakat masa kini mula sedar akan kepentingan minyak ikan dalam diet harian mereka. Buktinya banyak produk-produk makanan yang ada di pasaran sekarang ditambah dengan sebatian minyak ikan. Contohnya susu formula bayi dan ibu, telur ayam, roti dan lain-lain lagi.




   
Persaingan produk -produk suplemen yang mengeluarkan asid lemak juga tinggi, salah satunya ialah Shaklee Omega Guard. Pertama sekali, jom kita kenal dulu apa sebenarnya Omega 3, 6, DHA, EPA, ALA dan lain-lain.


Asid lemak OMEGA-3 sebenarnya merujuk kepada 3 kumpulan asid lemak iaitu: 

         
l ALA (alpha-Linolenic acid) daripada sumber 
         tumbuhan

  • EPA (eicosapentaenoic acid) biasanya dari sumber  laut.


            Contoh-contoh sumber omega-3 DHA dan EPA adalah seperti minyak ikan, minyak telur, minyak sotong dan sebagainya. Manakala sumber omega-3 ALA pula adalah minyak flaxseed, bayam, soya, tempe dan lain-lain.


Asid lemak omega-3 merupakan asid lemak perlu kerana badan kita tidak boleh menghasilkannya maka kita perlu mendapatkannya daripada diet harian kita. Ramai pakar menyatakan yang DHA dan EPA daripada ikan dan minyak ikan mempunyai manfaat kesihatan  yang lebih baik berbanding ALA.


             Omega Guard  diekstrak dari ikan laut air sejuk seperti ikan sardin, ikan kembung, ikan bilis dan ikan herring diperairan  negara Jepun. Ia bukan diambil  dari hati ikan. Ketumpatan Omega Guard adalah 3 kali ganda berbanding ketumpatan minyak hati ikan.


             Omega Guard Shaklee membekalkan rangkaian penuh 7 spektrum minyak ikan berbanding minyak ikan yang berada dipasaran. Manfaat omega guard adalah untuk seluruh ahli  keluarga daripada bayi kecil, kanak-kanak, remaja, orang dewasa  dan warga tua.Tetapi, untuk entry kali ini, saya terangkan dulu berkenaan manfaat Omega-3  untuk bayi dahulu ye..



MANFAAT OMEGA 3 UNTUK BAYI~

  • Perkembangan Kognitif : Beberapa kajian mendapati bayi yang dibekalkan dengan asid lemak omega-3 DHA menunjukkan peningkatan dalam fokus, kemahiran sosial dan ujian kepintaran. Bayi-bayi yang mendapat bekalan omega-3 DHA dan EPA (semasa ibu mengandung dan menyusu) mendapat keputusan yang lebih tinggi dalam ujian kognitif pada usia 4 tahun berbanding kanak-kanak yang tidak mendapat DHA dan EPA.

  • Risiko Asma : Kajian pada tahun 2008 mendapati ibu mereka mengambil minyak ikan ketika mengandung, anak-anak mereka kurang mendapat asma.

  • Pembesaran : Membantu pembesaran dan perkembangan otak bagi bayi pra-matang.

  • Kelahiran Pra-Matang : Kajian pada  tahun 2003 menunjukkan  wanita  yang mengambil telur yang diperkaya dengan omega-3 kurang melahirkan bayi pra-matang berbanding yang tidak mengambilnya




MANFAAT OMEGA 3 UNTUK WARGA EMAS ~

  • Kesihatan Jantung : Mencegah risiko komplikasi dan kematian pada mereka yang mengidap sakit jantung. Omega-3  membantu denyutan jantung agar stabil. Mengurangkan risiko kematian sebanyak 45% buat mereka yang pernah mengalami serangan sakit jantung. Memperlahankan arteriosklerosis dan merendahkan risiko strok.

  • Trigliserid :  DHA dan EPA mampu mengurangkan kadar trigliserid sebanyak 20% hingga 50%. 

  • Rheumatoid Arthritis : Minyak ikan mampu mengurangkan simptom-simptom rhueumatoid atritis seperti kejang dan sakit diwaktu pagi, omega-3  perlu diambil dalam dose yang besar - 3-4 grams (dibawah pengawasan doktor)

  • Osteoperosis : Kajian mendapati orang yang mengambil ikan yang banyak dalam diet mereka mempunyai kepadatan  tulang pinggul yang tinggi. Kombinasi kalsium dan minyak primrose juga mampu meningkatkan kepadatan tulang bagi pesakit osteoporosis.

  • Daya Ingatan, Dementia dan Penyakit  Alzheimer : Beberapa kajian menunjukkan diet yang tinggi kandungan ikan membantu mengurangkan kehilangan daya ingatan dan risiko dementia yang lebih rendah. Suplemen omega-3 DHA membantu pesakit Alzheimer dan sakit yang berkaitan dengan kelemahan daya ingatan. 

Ni pula antara testimoni yang sangat meyakinkan dari pengguna-pengguna OMEGA GUARD SHAKLEE~





Semua manfaat yang dinyatakan dapat anda nikmati daripada setiap kapsul Omega Guard Shaklee.
Jom pm/email saya untuk konsultasi percuma, saya sedia membantu anda..
Tip-tips berguna
Jadual pemakanan & cara pengambilan vitamin diberikan
fadzilahassan_09@yahoo.com


No comments:

Post a Comment