Monday 24 February 2014

KENAL PASTI JENIS & PUNCA GEMUK

Kegemukan individu boleh dikategorikan kepada 3 jenis iaitu :





1) Gemuk Air :

Badan mengelambir & lembik disebabkan badan menyimpan kapasiti air yang tidak diperlukan oleh tubuh. Gemuk air ni kebanyakannya dialami oleh anak dara baru kahwin atau baru lepas bersalin. So tak susah sangatlah berat nak turun. Sebab lemak pun masih setahun jagung gitu...





2) Gemuk Angin :

Ala-ala gemuk air sebab badan pun lembik-lembik jugak. Tapi sebab angin banyak dalam badan so jadi kerap sendawa, perut terasa sebu, mudah pening kepala & sering kentut BOOM!BOOM! (Agak bahaya sikit bagi orang yang duduk berdekatan.. :)

3) Gemuk Daging : 


Badan berasa berat & pejal. Biasanya gemuk daging terjadi disebabkan masalah kegemukan telah lama terjadi contohnya dari kecil lagi badan sudah tembam.. Proses penurunan agak payah kerana lemak sudah bergumpal dengan daging.

~ Cuba picit badan anda & anda kategorikan sendiri



ANTARA 4 TABIAT PUNCA KEGEMUKAN ~


(1) Tidur terlalu sedikit/banyak – Hasil daripada kajian Wake Forest, seorang yang tidur kurang daripada 5 jam akan meningkatkan risiko perut buncit sebanyak 2 setengah kali ganda. Manakala seorang yang tidur melebihi daripada 8 jam pula akan meningkatkan risiko sebanyak 3 kali ganda. Masalah tidur adalah merupakan punca gemuk yang utama.


(2) Minuman bergas – Kajian mendapati bahawa seorang yang minum 1 atau 2 tin minumun bergas sehari akan meningkatkan punca gemuk sebanyak 33 peratus. Penyelidik membuat teori bahawa pemanis buatan akan meningkatkan lagi selera makan seseorang.


(3) Elak waktu makan – Berdasarkan kajian oleh Calorie Control Council, 17% rakyat Amerika bersetuju bahawa mereka mengelak waktu makan semata-mata untuk kurus. Tetapi ia sebenarnya akan meningkatkan risiko punca gemuk. Ini kerana apabila anda tidak makan, ia akan melambatkan pergerakan metabolisme dan akan meransang seseorang untuk berasa lapar. Peratus anda makan secara berlebihan pada hidangan seterusnya adalah tinggi.


(4) Makan terlalu cepat – Hasil daripada kajian Journal of the American Dietetic Association mendapati bahawa seseorang yang makan dengan cepat biasanya akan makan secara berlebihan. Ini kerana perut akan mengambil masa sekurang-kurangnya 20 minit untuk memberitahu otak bahawa anda telah mendapatkan makanan yang secukupnya. Ia adalah merupakan punca gemuk utama yang ramai masih tidak sedari.


*Tetapi semua masalah ini dapat diatasi dengan mengamalkan SET KURUS BAJET dari shaklee yang terdiri daripada LECITHIN + ALFALFA...semua lemak-lemak yang degil dapat disingkirkan dengan mudah dan sihat tanpa perlu berlapar...

*Set ini juga boleh diambil oleh ibu-ibu di dalam pantang untuk mendapatkan semula bentuk badan asal dan selamat untuk penyusuan susu badan… Dan yang paling penting ianya SELAMAT DAN SEMULAJADI!!!!!


KEBAIKAN SET INI:
*********************



✿✿ Lecithin Menyerap Lemak selepas makan
✿✿Memecahkan lemak
✿✿Menurunkan berat badan
✿✿Mengekalkan berat badan

✿✿ Alfalfa Membakar lemak dan Kolesterol jahat
✿✿ Mudah di telan
✿✿ Untuk masalah perut BUNCIT dan lemak degil
✿✿ Sesuai di makan selepas mengambil makanan berat
✿✿ Sesuai untuk Lelaki dan Perempuan
✿✿ Ibu menyusu yang mahu kurus
✿✿ Set yang sangat jimat dan Telah TERBUKTI berkesan!
✿✿ Lelaki dan wanita yang terlebih berat badan
✿✿ Pelajar / Pekerja yang aktif 
✿✿ Kurus sambil memberikan tenaga
✿✿ Juga sesuai untuk mereka yang Obesiti




Berminat? Boleh PM/email saya sekarang ~ fadzilahassan_09@yahoo.com
Konsultasi percuma & guide terbaik
Tips-tips pengambilan & jadual pemakanan vitamin untuk anda!

No comments:

Post a Comment