Wednesday 12 February 2014

SET BATU KARANG SHAKLEE

Bagi mereka yang se­ring rasa tidak selesa, senak atau sakit pada bahagian perut setiap kali selepas makan, ia mengganggu tugasan harian, apatah lagi jika berlarutan dalam tempoh lama.

Malah, mungkin ramai beranggapan sakit dialami itu disebabkan gastrik, tetapi jangan terkejut apabila pemeriksaan doktor pakar mendapati terdapat ketulan batu dalam pundi hempedu badan. Tidak dinafikan gejala penyakit batu karang hempedu seakan-akan sama dengan gastrik.



Pesakit berasa senak dan kadangkala sakit di bahagian perut, disertai rasa mual, angin, kembung perut dan muntah. Ramai yang mengabaikan gejala berkenaan sehingga akhirnya kesan kesakitan dialami tidak lagi mampu ditanggung badan. Ketika ini mungkin jalan penyelesaian terbaik adalah untuk membuang organ berkenaan bagi mengelakkan ia berulang.

Batu karang terbentuk disebabkan beberapa faktor. Faktor yang utama adalah disebabkan tubuh seseorang itu kurang air. Ini terjadi mungkin disebabkan kurang nya meminum air dan banyak berpeluh. Selainnya, batu karang juga berpotensi untuk terbentuk apabila seseorang memakan banyak makanan yang mengandungi protein seperti daging merah, makanan yang masin, minum banyak kopi dan teh dan sebagainya. Batu karang juga lebih mudah terbentuk apabila seseorang itu mumpunyai penyakit kencing manis dan darah tinggi.


Terdapat beberapa jenis batu karang yang biasa terjadi iaitu Batu kalsium, Batu Struvite, Batu Asid Urik dan Batu Kristal.

Jenis-Jenis Batu Karang:


1.  Batu Kalsium

Terjadi dalam bentuk kalsium oxalate iaitu bahan semulajadi terdapat dalam makanan kita. Beberapa buah-buahan dan sayur-sayuran, serta kacang dan coklat, mempunyai tahap oxalate tinggi. Selain pengambilan dos yang tinggi untuk vitamin D boleh menyebabkan Batu Kalsium.

2. Batu Struvite

Batu struvite terbentuk dalam tindak balas kepada jangkitan seperti jangkitan saluran kencing. Batu-batu ini boleh berkembang dengan cepat dan menjadi agak besar, kadang-kadang dengan beberapa tanda-tanda atau amaran. 

3. Batu asid urik

Terjadi disebabkan pengidapnya tidak minum air secukupnya ataupun orang-orang yang makan diet protein tinggi, dan mereka yang mempunyai gout.

4. Batu Kristal
    
Batu-batu ini terbentuk di dalam orang-orang dengan penyakit keturunan yang menyebabkan buah pinggang untuk mengeluarkan terlalu banyak asid amino tertentu ( cystinuria ).

Kesakitan batu karang ini boleh berubah-ubah disebabkan beralih tempat dalam saluran kencing.



Tanda-tanda anda menghidap batu karang seperti: 

1. Sakit yang teruk di sebelah dan belakang dan bawah tulang rusuk 
2. Sakit yang merebak ke bahagian bawah abdomen dan pangkal paha 
3. Sakit pada membuang air kecil 
4. Air kencing berwarna pekat ataupun coklat ataupun berbau busuk
5. Loya dan muntah-muntah 
6. Dorongan berterusan untuk membuang air kecil 
7. Membuang air kecil lebih kerap daripada biasa 
8. Demam dan seram sejuk jika jangkitan hadir


Gejala batu karang boleh dicegah dengan Set Batu Karang Shaklee yang terdiri daripada Vitamin C, Alfalfa, B-complex, Ostematrix, Omega Guard & Lecithin






Vitamin C  bertindak untuk mengasidkan urine kita iatu air kencing. Ini kerana air kencing yang berasid tidak akan menghasilkan batu karang. 

Ostematrix Shaklee mengandungi magnesium iaitu mengurang oxalate yang     terdapat makanan kita makan setiap hari.

B-complex Shaklee mengandungi B6 iaitu penyakit batu karang disebabkan     kekurangan vitamin B6 dan bantu menurunkan oxalate (garam mineral). 

Alfalfa Shaklee mengurangkan inflamasi ataupun keradangan dan infeksi.

Omega Guard - membakar lemak berlebihan yang mendorong pembentukan batu karang                                         

Lecithin - mengelmulsi lemak dan minyak makanan yang dimakan dan menghalang daripada diserap oleh perut



Jom cegah sebelum terlambat kerana jika batu karang semakin membesar, pembedahan perlu dilakukan. InsyaAllah semua ini boleh dielakkan dengan vitamin semulajadi Shaklee.




Nak cuba? PM/email saya sekarang ~ fadzilahassan_09@yahoo.com
Konsultasi percuma & guide berterusan
Tips-tips menarik 
Jadual pemakanan & cara pengambilan vitamin disediakan

No comments:

Post a Comment